"Takéto nástroje nemajú a ani nemôžu zastúpiť kľúčovú úlohu, ktorú
majú novinári v spravodajstve, pri vytváraní článkov a overovaní faktov," uviedla spoločnosť Google, ktorá chce týmto spôsobom uľahčiť prácu novinárov a zvýšiť ich produktivitu.
Pripravovaný nástroj, ktorý v rámci Google pracovne nazývajú Genesis,
predstavila spoločnosť najskôr popredným mediálnym organizáciám
pôsobiacim v USA: denníku The New York Times, The Washington Post a
spoločnosti News Corp., pod ktorú patria napríklad noviny The Wall
Street Journal.
Podľa zdroja oboznámeného s vývojom nového nástroja by tento produkt
mohol slúžiť ako určitý druh osobného asistenta pre novinárov, ktorý by
automatizoval niektoré úlohy a ušetril tak čas pre iné, zodpovednejšie.
Zároveň by mal predísť rizikám spojeným s používaním tzv. generatívnej
umelej inteligencie, ktorá dokáže automaticky vytvárať rôzne druhy
obsahov.
S rýchlo sa rozvíjajúcimi technológiami AI sú spojené obavy, či ich
vývoj napokon nepovedie aj k tomu, že reálni novinári prídu o prácu,
keďže mediálny sektor už teraz čelí nedostatku financií.
Nástroje AI, ako sú chatboti ChatGPT alebo Bard od spoločnosti Google,
už teraz využívajú niektorí ľudia pri písaní e-mailov či iných
dokumentov. Tieto systémy sú však podľa AP náchylné na šírenie
nepravdivých informácií, čo bežný človek ani nemusí postrehnúť. To
predstavuje riziko z hľadiska použitia v aplikáciách, ktoré majú
napríklad zhromažďovať správy alebo poskytovať lekárske poradenstvo.
V ideálnom svete by technológia, ktorú vyvíja aj Google, mohla napríklad
dokumentovať a podávať správy o verejných zasadnutiach, na ktorých nie
sú prítomní novinári, povedala expertka na mediálnu etiku Kelly
McBrideová z výskumného inštitútu Poynter.
Mediálne inštitúcie by však zároveň nemali zabúdať na to, že takéto
nástroje môžu generovať aj chyby a nepresnosti, ktoré by mohli poškodiť
ich reputáciu a v konečnom dôsledku spôsobiť škody, ktoré by boli väčšie
než súvisiace finančné výhody. "Bude to skôr znižovanie kvality a množstvo drobností, ktoré by mohli narušiť dôveru v spravodajské médiá," domnieva sa McBrideová.
Profesor žurnalistky Jeff Jarvis zo City University of New York zhrnul,
že umelá inteligencia má nepochybne svoje plusy i mínusy. "Ak táto technológia dokáže spoľahlivo poskytovať faktické informácie, novinári by mali tento nástroj používať,"
zdôraznil Jarvis. Zároveň však varoval pred rizikami napríklad pri
témach, ktoré si vyžadujú určité kultúrne porozumenie a orientáciu v
rôznych nuansách danej problematiky.